THE BATCH33 ( JOURNEY OF SUCCESS )
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

THE BATCH33 ( JOURNEY OF SUCCESS )

ترحب إدارة المنتدى بكافة المقترحات التي يتقدم بها الأعضاء من أجل تطوير و تحسين المنتدى .. و نعدكم بعمل المستطاع لتلبية مقترحاتكم، مع فائق الشكر و التقدير ... إدارة المنتدى
لقد تم مؤخرا ًنشر كتاب (فلك الشيطان) و الذي ألفه زميلنا من الدفعه الكاتب / مجلي الجرباني و الكتاب متواجد في مكتبات خالد ابن الوليد في التحرير و الدائري
للراغبين في وضع أخبار جديده للدفعه إرسال رسالة إلى بسام المردحي المتواجد في المنتدى و شكراً.... إدارة المنتدى

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى

MY SECRET

EMAN
(N.B)
moody
.
SECRET
9 مشترك

انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4

اذهب الى الأسفل  رسالة [صفحة 4 من اصل 4]

151MY SECRET - صفحة 4 Empty رد: MY SECRET 18/10/2009, 2:46 am

(N.B)

(N.B)
ADMINISTRATOR

ما شاء الله عليك والله ذكي
MY SECRET - صفحة 4 26639
اقول ردد ردد ياليييييييييييييييييييييل مطولك
و روح غسل وجهك و بعدين تعال اوكي
MY SECRET - صفحة 4 908131

152MY SECRET - صفحة 4 Empty رد: MY SECRET 19/10/2009, 3:38 am

Soul Of Love

Soul Of Love
Supervisor

اوع على لسان معك يخ
لف الفم هذا يا ولد عيب
MY SECRET - صفحة 4 603139

http://omarhamood@gmail.com

153MY SECRET - صفحة 4 Empty رد: MY SECRET 19/10/2009, 9:27 pm

(N.B)

(N.B)
ADMINISTRATOR

MY SECRET - صفحة 4 462169

154MY SECRET - صفحة 4 Empty رد: MY SECRET 24/10/2009, 6:30 am

(N.B)

(N.B)
ADMINISTRATOR

سهران لوحدى أناجي طيفك الساري
سابح فى وجدي ودمعي ع الخدود جاري
نام الوجود من حوالى وانا سهرت فى دنياى
أشوف خيالك فى عنيه وأسمع كلامك وياى
أتصور حالي أيام وليالي مرت على بالي
ما بين نعميى وأنس الروح ساعة رضالك
وبين عذابى وطول النوح أيام جفاك
كل اللى شفته خطر ع البال وعشت فيه هايم ولهان

155MY SECRET - صفحة 4 Empty رد: MY SECRET 21/11/2009, 12:17 am

SECRET

Member

اول شي سلام عليكم كلكم ياللي في المنتدى انسان انسان و السر اللي ودي اقوله اليوم حقيقة ما هو بسري انا لوحدي بس يعني السر هذا يمكن اقدر اقول انه سر الحياااه كلها اللي احنا عايشين فيها ... يعني الحياة صارت تحتضن معادلة غريبه اللي يشوفها من بعيد يبكي على نفسه و يندب حظه فيها بس اللي يشوفها من قريب والله بيضحك عليها و يستغرب الناس كيف عايشه فيها .. المعادله هذي بتقول انو الحياه هذي فيها صنفين عامين من الناس .. ناس فوق و ناس تحت .. و عشان احنا بنشوفها من بعيد احنا بنقول داااائما انو نشتي نكون فوق بس لما تجي تسأل ليش انت او انتي تشتي تكون فوق .. بكل بساطه و بكل برودة اعصاب و بكل سخرية راح يقول او تقول لك انا اشتي اكون فوق عشان ما اكون تحت .. يعني انت ايش اللي بتشوفه فوق و ايش اللي خلاك تفكر تشتي تكون فوق .. كلله عشان ما تكون تحت .. طيب نجي احنا نشوف المعادله هذي و نشوف المقياس اللي وضعت على اساسه هالمعادله الرااااااائعه ههههه.. المقياس الوحيد اللي موجود في هالمعادله هو شي احنا دااائما بنفكر فيه و مش في غيره شي دااااااائما بنركض وراه و مش عارفين الا انو احنا بنركض وراه عشان نكون فوق ناكل و نشرب و نركب احسن السيارات و اخر الموديلات و نشتري الذهب و الالماس و نجيب خدم و حشم و نسكن في احسن الفلل و ندرس اولادنا في احسن المدارس ( الأمريكيه مع الاسف) .. بس في واحد منكم فكر و قال لروحه ... طيب و بعدين انا بوصل لهذا كللله اوكي بس و بعدين ايش اللي اشتي اسويه .. والله الذكي فيهم با يقول انا اشتي بعدين اضاعف من ارباحي و اوسع شركاتي و اسوي مؤسسه و مصانع ... طيب اسأله مره ثانيه و بعدين ... با يقول لك اكيد .. و بكل سخريه ... انت واحد مجنون ايش فيك قاعد كل شوي تسألني السؤال هذا انته ما فيش معاك عمل .... تدرو ليش با يجاوب بالاجابه هذي با يجاوب فيها لانه عااااااجز يجد جواب منطقي يجاوب فيه والله .... يعني الناس اللي تحت دااااائما بيتمنو و يحلمو يكونوا فوق ......ليش ؟؟ أما لانهم زهقو من تحت و يشتو يستمتعو باللي بتستمتع فيه الناس اللي فوق او لانهم يشتو يكونو زي الناس اللي فوق .. و الناس اللي فوق تشتي تكون فوق لانها خايفه تكون تحت عشان ما يعاملوها اللي فوق بمثل ما بتعامل هي الناس اللي ادنى منها مستوى (ماديا) طبعا ماديا بس اما والله ما هي و لا بتكون ادنى منها..... و بكل تأكيد الناس صار مقياسها الوحيد و الاول لانهم دااااائما عايشين ضمن هذي المعادله (الا من رحم ربي) هو المال و الفلوس .. و اللي عنده فلوس هو اللي فوق و اللي ما عنده هو اللي تحت .. و الناس اللي تحت داااااائما تكره الناس اللي تحت .. ليش؟؟ لانو زيها و مثلها .. و الناس اللي فوق بيحبوا الناس اللي فوق .. ليش؟؟ لانهم زيها و مثلها .....و كمان بينبذوا الناس اللي تحت ... معادله غريبه صراحة صح و الا لا يعني دااااائما اللي تحت هم المنبوذين سواء من اقرانهم اللي تحت او من اللي فوق دائما هم الضحيه ضحية انفسهم و ضحية غيرهم .. بس عجبني كلام صراحة قاله شكسبير انو هالعااااااااالم اللي احنا عايشين فيه هو مجرد مسرح و كل واحد بيؤدي الدور اللي يشتوه يؤديه .. بس لو واحد منهم فكر يفتح الستاره حق المسرح و شاف الحقيقه اللي وراه .. عمره ما بيشوف العالم زي ما بيشوفوه اللي مقتنعين بانهم بيمثلوا ادوارهم و عايشين و بياكلو و يشربو و يركبو السيارات و يسكنوا الفلل .. و بس ... على العموم الحقيقه اللي احنا بنعيشها هي مره بالفعل لانو يا اما تكون فوق يا اما تحت ... و اذا كنت تحت لا تشوف لفوق .. و اذا كنت فوق استحقر اللي تحت .. يمكن في ناس متواضعه و با تقول والله غلط الكلام اللي بتقوله و انا ما بستحقرش حد .. طيب يمكن انت ما راح تستحقره و طلعت انسان متواضع و حبوب .. بس انت لاااااازم و انا بقول لك لازم تستحقر وضعه و لا يمكن تتمنى تكون في مكانه ابدا
طبعا اكيد مستغربين انا ليش بقول كل الكلام هذا و يمكن بعضكم بيقول انو هذا مجنون و معقد من الحياه .. و بعضكم يمكن راح يقول اني انسان محبط و متشائم ......و انا بقول لكم بالعكس والله انا عايش مثل ما انتو عايشين و باكل مثلكم و يمكن احسن من كثير من الناس و الحمدلله و بشرب و بركب السيارات و ساكن في بيتي اللي ملكي .. يعني انا مش ناقصني شي بس والله اللي ناقصني هو اني احس اني عايش عشان هدف حقيقي لازم اوصله عايش عشان اكون كذا و مش بالضروره اكون فوق عشان اكون عايش عشان هدف و لا بالضروره اكون تحت عشان اعيش عشان هدف .. لانو داااائما الهدف الحقيقي هو اللي بيجمع الناس اللي فوق مع الناس اللي تحت و لا يمكن يفرق بينهم ابدا
تصدقو والله يعني نسيت ارحب بالاخت المشتركه الجديده القطه المجنونه ... بس كذا جت على بالي الجمله اللي كاتبتها في توقيها انو ... اضحك يضحك العالم كله معاك و ابكي بس ما راح تبكي الا وحدك ... يا سبحان الله حتى في الامثال عنصريه يعني العالم ما با يوقف معاك الا اذا كنت تضحك ... في الوقت اللي انته مش محتاج له ... بس لما تكون حزين و في الوقت اللي انت محتاج له .. لا ما احد با يكون معاك و لا احد با يجي لا عندك او يوقف جنبك .... يعني سبحان الله فوق و تحت حتى في الفرح و الحزن و اذا كنت فوق احنا معاك اما اذا كنت تحت احنا اسفين ما نعرفك
عموما اسف على كل الكلام اللي قلته اذا كان زعجكم بس انا اللي حبيت اقوله لكم انو احنا لازم نفهم احنا بنسوي ايش و عشان من و ليش ... و عمره الاكل و الشرب واللبس و السياره و السكن ما كانو الحاجات الحقيقيه اللي احنا بنعمل لها ... احنا بنعمل لمصلحة ناس فوقنا لانو انا بحب اقول لكم انو ما في كبير الا الله .. و كل انسان عايش في اللي اكبر منه و كل واحد بيخدم مصلحة اللي فوقه عن علم او عن غير علم .. عن قصد او عن غير قصد ... بس هذي هي الحياة الغابة اللي صرنا عايشين فيها اذا كنت اسد لازم تعيش اما اذا كنت ارنب لازم تتاكل و لازم تعيش حياتك كلللللللها و انت خايف من اللي اكبر منك
اسف على الكلام الكثير اللي كتبته بس بتمنى انو حد على الاقل يفهمه
شكرا على القراءه

156MY SECRET - صفحة 4 Empty رد: MY SECRET 23/11/2009, 2:06 am

Guest

زائر

انا عارفه من كتب السر هذا و انا مش معاه في كلامه الفلوس مش كل حاجه

الرجوع الى أعلى الصفحة  رسالة [صفحة 4 من اصل 4]

انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4